Velorex: Trojkolesový zázrak, ktorý prežil čas
Keď sa povie „Velorex“, mnohým sa okamžite vybaví čudné, ale neuveriteľne sympatické vozidlo, ktoré vyzerá ako kríženec motorky, auta a šijacieho stroja. A presne tak to aj bolo – ikonický stroj z čias Československa, ktorý napriek svojim zvláštnostiam vstúpil do histórie motorizmu tak silno, že dodnes budí úsmev a obdiv na každom zraze veteránov.
Zrodenie legendy: Keď bratov napadla geniálna myšlienka
História Velorexu sa začala písať koncom 40. rokov v bývalom Československu. Bratia František a Mojmír Stránskí, pôvodom z Šumperka, si kládli jednoduchú otázku: Ako spraviť dostupné vozidlo pre bežného človeka, ktorý si nemôže dovoliť auto? A tak vznikol koncept ľahkého vozidla s minimálnymi nákladmi – trojkolesový stroj s plátenou karosériou a motorom z motocykla.
V roku 1950 sa začala sériová výroba pod značkou OS-KAR (neskôr Velorex). Išlo o vozidlo určené predovšetkým pre zdravotne postihnutých, ale čoskoro si ho obľúbili aj bežní vodiči, ktorí hľadali lacnú a jednoduchú alternatívu k automobilu.
Konštrukcia, ktorá bola jednoduchá, no geniálna
Velorex sa nevyrábal z plechu, ale z kovovej kostry potiahnutej syntetickou kožou (koženka). To z neho robilo ultraľahké vozidlo s hmotnosťou okolo 200 kg. Pohon zabezpečoval najskôr motor zo ČZ 150, neskôr sa používali silnejšie agregáty z Jawy 250 a 350.
Jazda vo Velorexe nebola práve komfortná – vietor ti fúkal do uší, dvere sa zatvárali ako klapka na mikrovlnke a bezpečnostné prvky boli, povedzme, skôr „filozofické“. Ale kto ho mal, miloval ho. Pre jeho jednoduchosť, nízku spotrebu a schopnosť opraviť ho s jedným kľúčom a kúskom drôtu.
Technické kuriozity a vynálezy
Napriek svojej jednoduchej koncepcii bol Velorex inovatívny. Bolo to prvé vozidlo vo svojej kategórii, ktoré sa vyrábalo v masovom meradle, a jeho konštrukcia bola navrhnutá tak, aby sa dalo ľahko rozobrať a prepraviť. Napríklad plátené panely si mohol doslova zvesiť a vymeniť doma na dvore – niečo, čo dnešné autá rozhodne neponúkajú.
Riadenie bolo podobné ako na motocykli, brzdy bubnové, odpruženie jednoduché, ale funkčné. A najväčšia technická vychytávka? Celý Velorex si vedel zložiť v garáži takmer sám. Skutočne ľudový stroj.
Velorex dnes: Retro s dušou
Po skončení výroby v roku 1971 sa Velorex pomaly vytratil z ciest, no nie z pamäte. Dnes je z neho veteránska hviezda – vozidlo, ktoré má vlastné zrazy, fanúšikovské kluby po celej Európe a dokonca aj svoj vlastný kult. A niet sa čo čudovať – veď je to jediné auto na svete, ktoré si zložil ako stan a jazdil ako kráľ.
Zberatelia ho dnes vyhľadávajú, reštaurujú a vystavujú. A ak niekde náhodou prefrčí Velorex, ľudia prestanú pozerať do mobilu a sledujú ho s otvorenými ústami.
Tričko s Velorexom: Legenda, ktorú môžeš nosiť
Práve pre všetkých, ktorým Velorex nie je len vozidlo, ale kus spomienky, slobody a konštruktérskej odvahy, sme pripravili špeciálne tričko s originálnym dizajnom tejto legendy. Je to viac než len oblečenie – je to vyjadrenie životného postoja, lásky k strojom a rešpektu k histórii.
Tričko s Velorexom je vyrobené z kvalitnej bavlny, dostupné v rôznych veľkostiach a farbách. Hodí sa na zraz, do garáže aj len tak – pre radosť.
Späť na zoznam článkov